Ⅰ OSA. Hingelise tundlikkuse olemus ja areng isiklike kogemuste põhjal. Parem enese mõistmine lihtsustab ümbritsevast arusaamist (K-6)

6. PEATÜKK ⟡ Unelaul

Harku-järve lastepäevakodu tähendab, et lapsed tuuakse esmaspäeva hommikul aeda ja reede pärastlõunal viivad vanemad lapsed koju.

Olen kolmene. 1970 hilissügis. Sõimerühm. Lasteaia juhataja käib meil vahel külas, sõbralikult õpetamas ja juhendamas.

Öörahu algab kell kaheksa õhtul. Seekord tuleb ta meid ennem magama minekut vaatama. Ega me väga hästi õigel ajal tuttu minna ei taha. Hea on lobiseda ja sosistada, viimaseid värskeid uudiseid vahetada. Akna taga oksad suure tuulega kiiguvad, krõbinaid on palju ja pimedas on hirmus olla.

Ella soovib meile unelaulu laulda. Oleme vaimustatud ja väga tänulikud, kõik umbes 20 poissi ja tüdrukut! Peame ilusasti pidžaamad selga panema, teki alla pugema, silmad kinni ja olema väga vagusi.

Olen väga üllatunud ja liigutatud kui kuulen viisi ja sõnu loost, mida ema sageli on unelauluks laulnud kui veel üsna tilluke olin.

Džungli hällilaul

Džunglisse vajunud päike,
päikeses sätendab kuld
Ärkvel on neegripoiss väike,
temal ei tule veel und


Emake jutusta mulle,
jutusta kaugeteist maist
Jutusta sellest, kuis küüru
kaamel kord endale sai


Pisike poisu nüüd maga,
džunglis on magamistund
Kaugel seal palmide taga,
sebra näeb kallimast und


Elevant uinunud ammu,
und talle jaanalind tõi
Hääletu leopardi samme
unes vaid aimata võid


Džunglivaim võtab sind kaasa,
kaugele rändama viib
Kaelkirjak unes sind ootab,
tiigripoiss pehme kui siid


Krokodill liputab saba,
sulle tal naeratab suu
Pisike poisu nüüd maga,
tõusnud on troopika kuu

Vahemärkus. Laulu sõnad on olnud mälusopis kinni ja õde saatis veebilehe, kust üles leidsin. Sõnade algupärast autorit ja heliloojat kahjuks ei tea.

Hällilaul mõjub turvaliselt ja rahustavalt. Tunnen erakordset sügavat ja tugevat hingelist puudutust ning tuleb meelde enese hinge igavikuline põhiolemus. Naudin iseenda kehalist ning hingelist olemust.

Laulu sisu omakorda soodustab hingelise tundlikkuse tõusu ja ilmnemist, et lapse kehas on hea ning olemine ajutine. Immateriaalne kodu ootab alati kui selleks tuleb oma aeg.

Sõnades mainitud džunglivaim kujundab sageli unede süžeeks sinu enda hinge erinevad toimetamised Maal, mateerias ja immateriaalsuses. Esinevad hinge mitmekesised võimed ja tajuliigid. Seega temaatiline uni mõjub hinge tundlikkuse avaldumisele-arengule oivaliselt.

Läbi hällilaulu tajun ema sügavaima hingepõhjani. Selgus rahustab, sest tean temast paljut või kõike ja ta on parim. Tunnen end suurepäraselt, sest alati on keegi su kõrval olemas… ka hingena…

Juhataja laulab väga hästi ning teab täpselt, kuidas panna viis ja sõnad ühte sulama. Tajun teda ja peaaegu tervikuna kõiki lapsi. Mõned on läinud juba unenägudemaale, osa on kohe suikumas. Laul lõppeb tasahilju ja muutub vaevukuuldavaks. Enamik lapsi magavad…

Unelaul võib väikelapsel hingelis-immateriaalse mina tuua esiplaanile ja reaal-materialistliku mina viia tagaplaanile. Laps tunnetab enda hinge tavapärasest paremini, mis mõjub rahustavalt.

Unelaul võib tekitada hingelise impulsi, mis võib aktiveerida igavikulise hinge taju eriliike ja võimeid.

⌘ Unelaul on lapse hingelise tundlikkuse avaldumisele ja arengule vajalik.⌘


Lemmikmänguasjad ja enese väljendamine on lapse hingelisele arengule olulised

Teises peatükis selgitasin, et kõva häälega endamisi või/ja mänguasjaga kõnelemine parandab lapse eneseväljendusoskust ning mõjub hingelisele arengule hästi. Täiendan mõtet kahe näitega.

Ema paneb hästi tähele, et unelaul mõjub suurepäraselt. Viimaks suudab hankida temaatilise mustast kummist pisikese poisi ja teeb üllatuse. Olen siiralt vaimustatud ja mänguasi on täpselt laulu sõnades oleva poisi moodi!

Samastun poisiga kohe ja nüüd on sõber, kes on sageli minuga. Kui ema laulab, siis võtan poisu pihku või panen padja alla. Mu hing avaneb suures ulatuses ning olen ise too kummist pisimees ja laps, kes laulusõnadesse kootud on. Enese hing hoolitseb eri moel mu eest!

⌘ Lemmikmänguasi võib tuua HI-mina esile, mille ilmnemine on sõltuvuses olukorrast, indiviidist ja saatuslikust kontekstist.⌘

⌘ Lemmikmänguasi võib tuua RM-mina esile, mille ilmnemine on sõltuvuses olukorrast, indiviidist ja saatuslikust kontekstist.⌘

⌘ Lemmikmänguasi on lapse hingelise tundlikkuse avaldumisele ja arengule oluline, mis on sõltuvuses olukorrast, indiviidist ja saatuslikust kontekstist.⌘

⌘ Lemmikmänguasi on lapse reaal-materialistliku maailmakäsitluse avaldumisele ja arengule oluline, mis on sõltuvuses olukorrast, indiviidist ja saatuslikust kontekstist.⌘

Tavapäraselt tõuseb esile üks „mina” ja teine jääb tagaplaanile. Milline konkreetselt, sõltub olukorrast, indiviidist ja saatuslikust kontekstist. Iga inimene saab seda ise hinnata.

Peatükk on kirjutatud septembris ja täiendatud oktoobris 2021.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Alustamine
%d bloggers like this: